با کامپیوتر تک بردی PINE64 بیشتر آشنا شوید

PINE64 کامپیوتر تک بردی  کمتر شناخته شده اما بسیار جذابی است . این محصول مشخصات سخت افزاری قابل توجه‌ای دارد و می‌تواند برای کاربرهای متعددی، یک کامپیو‌تر کامل اما ارزان قیمت باشد.

با نگاهی بر مشخصات PINE64، می‌توان گفت که یک کامپیوتره همه کاره با قابلیت اجرای آخرین نگارش از سیستم عامل اندروید و همچنین دیگر توزیع‌های امروزی GNU/Linux است. در صفحه توسعه این محصول؛ PINE64 چنین معرفی شده است:

 «PINE64 یک پلتفرم منبع باز از هر دو جنبه سخت افزاری و نرم افزاری است. هدف ما ارائه مقرون به صرفه‌ترین کامپیو‌تر 64 بیتی به دنیا است. از PINE64 برای ساخت کامپیو‌تر بعدی خودتان، تبلت، دستگاه‌های گیمینگ، مدیا پلیر و یا هر آنچه که به ذهنتان می‌رسد استفاده کنید»

PINE64 قدرت پردازشی خود را از 4 هسته 64 بیتی A53 با فرکانس 1.2 گیگاهرتز و حداکثر تا 1 گیگابایت حافظه رم DDR3 در کنار پردازشگر گرافیکی دو هسته‌ای Mali 400-MP2 می‌گیرد. این پردازشگر گرافیکی قادر به ارائه خروجی تصویر HDMI با وضوح 4K است. از دیگر مشخصات این برد می‌توان به درگاه شبکه گیگابیتی، دو کانکتور ورودی-خروجی چند منظوره برای اتصال ماژول ها و وسائل جانبی، دو درگاه USB 2.0، بلوتوث 4.0، وای فای 801. 11 b/g/n و شکاف کارت حافظه MicroSD اشاره کرد.

یکی دیگر از جنبه‌های قابل توجه PINE64 سازگاری با نرم افزار‌ها و ماژول‌های جانبی مختلف است که از‌‌ همان ابتدا در طراحی این محصول مد نظر قرار گرفته است. PINE64 با لینوکس Ubuntu و سیستم عامل OpenWrt ،XMBC Media Center و openHAB سازگاری دارد.

بررسی پورت ها و امکانات کامپیوتر تک بردی PINE64

در مقایسه با مینی کامپیوتر های دیگر PINE64 از امکانات قابل توجهی بر خوردار است با نگاه کلی به تصویر زیر می توانید دید کلی نسبت به پورت های این مینی کامپیوتر بدست آورید.

از امکانات و ویژگی های منحصر به فرد این برد که در برد رزبری پای نمی توان پیدا کرد :

  • امکان اتصال باتری بک آپ برای ساعت RTC
  • پورت اتصال باتری لیتیومی برای تغذیه برد
  • پورت اتصال DSI برای اتصال LCD تا رزولوشن 1080P
  • 40 پین GPIO
  • دکمه ریست و دکمه Power
  • پورت برای اتصال سنسور IR
  • قابلیت اتصال صفحه لمسی

یکی دیگر از عواملی که باعث برتری این برد نسبت به برد های دیگر میشود پشتیبانی خوب این برد توسط شرکت سازنده در ویکی این محصول است. در صفحه wiki این برد اطلاعات کاملی را در مورد نحوه نصب سیستم عامل ها اطلاعات فنی و شماتیک برد و … می توانید پیدا کنید.

http://wiki.pine64.org/index.php/Main_Page

راه اندازی برد PINE64 با سه سیستم عامل متفاوت

از نکات جالب این برد طراحی این برد در سیلکون ولی اشاره کرد! که در پشت محصول به وضوح به این مورد اشاره شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *