تشخیص مانع با استفاده از سنسورهای التراسونیک

سنسورهای التراسونیک

شايد با كلمه التراسونيك يا Ultrasonic بر خورد كرده باشيد.التراسونيك به معناي مافوق صوت است.فركانسهاي اين محدوده را ميتوان بين ۴۰ كيلو هرتز تا چندين مگا هرتز در نظر گرفت.امواجي بااين فركانسها كه كاربردهايي چون سنجش ميزان فاصله،سنجش ميزان عمق يك مخزن،همگن كردن مواد مذاب،استفاده در دريلها جهت ايجاد ضربه و كارائي بيشتر دريل،تست قطعات صنعتي از نظر كيفي جهت تشخيص شكافها و سوراخهاي ريز و غيره اشاره كرد.

طرز کار این نوع سنسورها به این صورت است که فاصله زمانی مابین ارسال امواج تا دریافت سیگنال اکو را اندازه می گیرند و با توجه به سرعت صوت در آن محیط ، فاصله تا مانع را برآورد می کنند.

جهت استفاده از اين امواج يك سري سنسورهاي مخصوص طراحي شده كه ميتوان اين سنسورها را به دو دسته صنعتي و غير صنعتي تقسيم بندي كرد.سنسورهاي غير صنعتي در فركانسهايي در حدود ۴۰ كيلو هرتز كار ميكنند و در بازار با قيمتهاي پايين در دسترس هستند. در اين سنسورها دقت كار بالا نبود و فقط در حد تشخيص يك فاصله يا عمق يك مايع ميتوان از آنها استفاده كرد.اما در سنسورهاي صنعتي كه در فركانسهاي در حد مگا هرتز كار مي كنند دقت زيادي را خواهيم داشت.

 

اساس کار سنسورهای التراسونیک

اساس کار سنسورهای التراسونیک به این صورت است که با ارسال یک پالس صوتی کوتاه در فرکانس بالاتر از محدوده شنوایی انسان و دریافت آن پس از انعکاس از سطح جسم مورد نظر، از طريق محاسبه زمان رفت و برگشت امواج مافوق صوت در هوا، فاصله را با وضوح بسیار بالا اندازه گیری می نماید. بطوریکه سنسور التراسونيک هيچ حساسيتی به رنگ، نور يا بو نداشته و بدون تماس با جسم، فاصله تا هدف را پيدا مي کند. سطح سنج، ارتفاع سنج، دقت و سرعت بالا، عدم تماس با جسم و نداشتن خورندگی و سایش، هزینه تعمیر و نگهداری پایین و همچنين قيمت مناسب باعث گشته تا سنسورهای التراسونیک يکی از بهترين راهکارهای اندازه گيری فاصله و آشکار سازی اجسام در صنعت شناخته شوند.
هدف ما اشنایی شما با مدار راه انداز سنسورهای معمولی و غیر صنعتی موجود در بازار و نحوه کار آن هاست به طوری که با استفاده از یک مدار ساده به راحتی بتوانید اجسام را تشخیص دهید.
شماتیک مدار را در تصویر زیر می توانید مشاهده کنید.
جهت راه اندازی این برد فقط کافیست یک سیگنال ۴۰ کیلوهرتز رو به ورودی Pulse_IN بدین. با این کار سنسور شروع به ارسال سیگنال می کنه و در صورت وجود مانع در مسیر خروجی تغییر وضعیت میده. همچنین با پتانسیومتر R3 می تونید فاصله تشخیص مانع رو تنظیم کنید.
نمونه برد ساخته شده

یک نظر

  1. تا یک متر رو تست کردم و موردی نداشت چون زمان طراحی این ماژول به سختی به اسیلوسکوپ دسترسی داشتم و زیاد نشده روش کار کنم. در حد 70 درجه اگر اشتباه نکنم زاویه دید داره.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *