برق صنعتی

آشنایی با تجهیزات برق صنعتی(بخش اول)

هر کدوم از ما وقتی اسم برق رو می شنویم ناخودآگاه میریم سمت لوازم منزل و یا برقی که در همه ی خونه های امروزی وجود داره. اما این تنها بخش بسیار کوچکی از دنیای بزرگ و عظیم برق هستش.

اما اگر بخوایم بهتر به قضیه نگاه کنیم می بینیم که امروزه همه ی بخش های زندگی انسان با برق احاطه شده و انسان بدون وجود نیروی برق شاید مدت بسیار کمی دوام بیاورد.

برق صنعتی یا برق قدرت یکی از شاخه های رشته برق می باشد که قصد داریم نگاهی اجمالی به بخش های مختلف اون داشته باشیم و ابزارهای مورد استفاده در این شاخه رو جهت اشنایی دوستان رشته الکترونیک و سایر علاقه مندان معرفی کنیم.

هدف های رفتاری این آموزش ها به صورت زیر می باشد:
– آشنایی با تجهیزات و قطعات مورد استفاده در صنعت
– آشنایی با نحوه عملکرد و قرارگیری قطعات در مدارات صنعتی
– اصول کار و موارد لازم جهت ساخت تابلوهای برق
– مقایسه ی اجمالی ابزارهای موجود و مزایا و معایب هر کدام

وقتی شخصا برای بار اول خواستم وارد دنیای برق صنعتی بشم با دنیایی از سوالات مواجه بودم. بعد از مدت ها مطالعه و انجام کارهایی در این زمینه، تونستم با ابزارهایی اشنا بشم که در پیشبرد پروژه هام بسیار سودمند بودن. بر همین اساس تصمیم گرفتم جهت آشنایی دوستانی که در رشته برق و شاخه الکترونیک درس خوندن آموزش هایی رو قرار بدم تا شاید کمکی باشه و بتونه دید بازتری از کارهای صنعتی رو بهشون بده.

در این آموزش ها سعی خواهد شد به ترتیب از تابلو برق و ابزارهای مورد نیاز سیم کشی شروع کنیم و قطعاتی که برای انجام پروژه ها در این حیطه نیاز هست رو بشناسیم.

وقتی قراره در مکانی صنعتی تابلو برقی قرار بگیره یعنی نیاز هست یک سری از وسایل و تجهیزات برق  صنعتی با کمک این بخش کنترل بشن و در اختیار کاربران باشن. حالا این کنترل می تونه یک راه اندازی دستی ساده باشه و یا نه بلکه به صورت یک سیستم اتوماسیون پیشرفته و کاملا هوشمند کنترل بشه.

در هر تابلوبرقی با توجه به نیاز محیط، قطعات و ابزارهایی استفاده میشن که به تشریح اونها می پردازیم.

ریل و انواع آن

 ریل چیست(DIN Rail )؟ جهت نصب تجهیزات برق صنعتی در تابلوهای برق از ریل استفاده می شود. شکل ۱

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *