طراحی اتوماسیون خانگی با استفاده از تکنولوژی بلوتوث


Warning: Undefined array key "tie_hide_meta" in /home/cttfir/domains/cttf.ir/public_html/wp-content/themes/sahifa/framework/parts/meta-post.php on line 3

Warning: Trying to access array offset on value of type null in /home/cttfir/domains/cttf.ir/public_html/wp-content/themes/sahifa/framework/parts/meta-post.php on line 3

طراحی اتوماسیون خانگی با استفاده از تکنولوژی بلوتوث

 

مقدمه

از گذشته تاکنون یکی از دغدغه های انسان ها کنترل وسایل از راه دور بوده و هست. در حال حاضر با پیشرفت های صورت گرفته در زمینه علم الکترونیک کنترل وسایل الکتریکی و الکترونیکی بسیار گسترش یافته و به طرز شگرفی جایگاهی خاص یافته است، به طوری که در بسیاری از سکونت گاهها فعلی کنترل وسایل از راه دور با دستگاه های مختلفی صورت می گیرد.

در نوشته ای که پیش رو دارید می خواهیم با استفاده از تکنولوژی بلوتوث و با استفاده از ماژول های موجود در بازار که قابل راه اندازی با میکروکنترلرها نیز می باشند یک برد کنترل کننده وسایل خانگی را طراحی کنیم به این صورت که کاربر در فاصله ای ۱۰ متری بتواند وسایل را به راحتی و با وارد کردن چند حرف در کامپیوتر کنترل کند.

دستگاه های کنترل از راه در با توجه به مکان و شرایط استفاده از روش های مختلفی استفاده می کنند.

برای نمونه می توان به کنترل وسایل از طریق پیام کوتاه، کنترل های مادون قرمز، وایرلس، سیستم های رادیویی RF و … اشاره کرد که هر کدام بسته به محل مورد استفاده برای کاربردی خاص استفاده می شود.

در این پروژه جهت کنترل وسایل بلوتوث انتخاب شده چرا که نه تنها ارتباطی مطمئن تر را از طریق ایجاد کانالی کاملا مخصوص فراهم می کند بلکه به نسبت سایر روش ها، هزینه ی کمتری را برای استفاده کننده خواهد داشت.

قبل از شروع به توضیح پروژه و نحوه عملکرد دستگاه و ماژول مورد استفاده توضیحاتی در مورد بلوتوث و انواع آن ارائه شود.

 

بلوتوث چیست؟

بلوتوث یک فناوری بی سیم با برد کوتاه است که به تلفن های همراه، PDA، کامپیوترها، دستگاه های ضبط و پخش استریو، لوازم خانگی، اتومبیل ها و همه وسایل دیگری که می توانید که ارتباط آن ها را با یکدیگر فکر کنید امکان ارتباط می دهد.
وسایل مجهز به تراشه های بلوتوث در حدود ۱۰ متر برد دارند و می توانند داده ها را با سرعت ۷۲۰ کیلوبایت در ثانیه از طریق دیوارها، کیف ها و پوشاک منتقل کنند.
هیجان انگیزتر آنکه اتصال دادن بین وسایل دارای تکنولوژی بلوتوث می تواند بدون دخالت مستقیم ما انجام گیرد. وقتی دو وسیله مجهز به تراشه های بلوتوث به نزدیکی هم می رسند، نرم افزار نهاده شده در تراشه های فرستنده و گیرنده بلوتوث به طور خودکار یک ارتباط را برقرار می سازد و داده ها را نقل و انتقال می دهد.
با این همه، برد کوتاه و سرعت محدود بلوتوث باعث شده است که برای شبکه های محلی بی سیم مرسوم، کمتر باشد چون این شبکه های کامپیوتری معمولا بیش از ۱۰۰ متری بلوتوث فاصله دارند و برد سرعتی آن ها ۱۰ تا ۱۰۰ متر مگابایت در ثانیه است.

ادامه مطلب در فایل های ضمیمه شده موجود است.

 

نمونه ساخته شده پروژه

دانلود فایل های پروژه به همراه توضیحات کلی

دانلود نرم افزار اندروید جهت برقراری ارتباط با بلوتوث

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *